Zbiór zadań z odnawialnych źródeł energii
- Wydawnictwo: Eco Investment
-
Dostępność:
Wysyłka w 12 godzin
- Autor: Ryszard Tytko
- Wydawca, rok wydania: Eco Investment, 2020
- Liczba stron : 372
- Oprawa i wymiary: miękka, 175 x 240 mm
- ISBN: 978-83-8111-165-2
- egz.
- 66,00 zł
Testy pomagające w przygotowaniu się do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej.
Ministerstwo Edukacji Narodowej w Rozporządzeniu z dnia 16 maja 2019 r. przedstawiło podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego.
W podręczniku tym, zgodnie z wymaganiami merytorycznymi rozporządzenia, opracowałem dla młodzieży do celów edukacyjnych zbiór zadań w formie zestawów testów.
Treść merytoryczna testów obejmuje zagadnienia związane z budową, eksploatacją urządzeń i instalacji zasilanych energią odnawialną.
Zagadnienia zawarte w zbiorze zadań obejmują zestawy testów wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią, jak również testy w formie przykładowych zadań praktycznych. W książce znalazły się również zestawy testów wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią, zadania obliczeniowe i opisowe, których treść została dostosowana do wymagań zawartych w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki, dotyczącym sprawdzania przez Urząd Dozoru Technicznego wiedzy instalatorów urządzeń z zakresu:
- a) kotłów i pieców na biomasę,
- b) systemów fotowoltaicznych,
- c) słonecznych systemów grzewczych,
- d) pomp ciepła,
- e) płytkich systemów geotermalnych.
Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów klas technikum jest sprawą bardzo ważną. Ocenianie szkolne jest podstawowym ogniwem procesu nauczania.
Obiektywną i stale doskonaloną metodą sprawdzania osiągnięć szkolnych jest pomiar dydaktyczny przeprowadzony z zastosowaniem testów, które są zbiorem zadań do wykonania, identycznym dla wszystkich badanych.
W nowoczesnej szkole zawodowej testy osiągnięć szkolnych, stanowią istotny instrument wspomagający proces oceniania osiągnięć uczniów. Prawidłowe ich opracowanie oraz umiejętne wykorzystanie, może przyczynić się do pełniejszej obiektywizacji zasad oceniania. Testy zawarte w podręczniku, który oddaję w Państwa ręce, mają pomóc uczniom i słuchaczom w lepszym przygotowaniu się do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Egzamin ten składa się z dwóch części: pisemnej (zestaw 40 zadań wielokrotnego wyboru) oraz praktycznej. Zadania przedstawione w podręczniku przydatne będą również instalatorom ubiegającym się o nadanie uprawnień z zakresu instalacji OZE przez Urząd Dozoru Technicznego.
Testy opracowałem na podstawie standardów wymagań, zawartych w podstawach programowych dla zawodu technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej (311930) opublikowanych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego. Standardy wymagań dla instalatorów w zakresie OZE zostały zawarte w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 25 marca 2014 r.
W książce przedstawiłem 13 zestawów po 40 zadań wraz z odpowiedziami.
W kolejnej części podręcznika przedstawiłem zestaw testów w formie zadań praktycznych. Testowe zadania projektowe stanowią drugą część egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej oraz kwalifikacje zawodowe dla instalatorów urządzeń i instalacji zasilanych z OZE. Dla części zadań opracowałem również przykładowe rozwiązania.
Przed publikacją testów w podręczniku dokonałem pełnej analizy ich przydatności w procesie sprawdzania wyników kształcenia. Badałem wyniki kształcenia z ich pomocą na wybranych grupach uczniów ZSE nr l w kilkuletnim cyklu kształcenia.
Zestawy testów, przedstawione w podręczniku, należy traktować jako przykładowe. Nauczyciele, chcący z nich korzystać, będą mogli odpowiednio je modyfikować (z zachowaniem standardów dotyczących opracowywania testów), w zależności od zakresu zagadnień merytorycznych omawianych wcześniej z uczniami. Po analizie uwag i opinii nauczycieli, uczniów, władz oświatowych, dotyczących merytorycznych zagadnień zawartych w podręczniku, opracuję kolejny zestaw testów, uwzględniający słuszne uwagi dotyczące tej publikacji.
Opracowanie to należy traktować również jako pierwszy krok w kierunku sprawdzania wiadomości, umiejętności uczniów, słuchaczy za pomocą zadań testowych w celu dostosowania form egzaminowania do standardów wymagań określonych rozporządzeniami MENiS i MG, dotyczącymi egzaminu, który potwierdza kwalifikacje zawodowe.
Nauczycielom, uczniom, słuchaczom życzę powodzenia i jak najlepszych wyników po rozwiązaniu testów.
dr inż. Ryszard Tytko
Profesor honorowy
Połtawskiej Państwowej Akademii Rolniczej
Spis treści
Moduł l
Podstawy prawne kształcenia zawodowego
Moduł II
Instrukcja testowania
- Instrukcja testowania dla nauczyciela
- Instrukcja testowania dla ucznia
- Przykładowa karta odpowiedzi poprawnych
- Przykładowa tabela zbiorcza
- Przykładowa karta egzaminacyjna
Moduł III
Przykładowe tematy zadań
Moduł IV
Karty poprawnych odpowiedzi do zestawów zadań
Moduł V
Przykładowe zadania do części praktycznej egzaminu dla wybranych umiejętności z kwalifikacji
Moduł VI
Zakres programowy szkolenia podstawowego, w części teoretycznej i praktycznej odpowiedni dla danego rodzaju instalacji
- Kotły i piece na biomasę
- Systemy fotowoltaiczne
- Słoneczne systemy grzewcze
- Pompy ciepła
- Płytkie systemy geotermalne
Moduł VII
Przykładowe tematy zadań: Systemy fotowoltaiczne
Moduł VIII
Poprawne odpowiedzi do zadań: Systemy fotowoltaiczne.
Moduł IX
Przykładowe tematy zadań obliczeniowych i opisowych: Systemy fotowoltaiczne
Moduł X
Przykładowe tematy zadań: Pompy ciepła
Moduł XI
Poprawne odpowiedzi do zadań: Pompy ciepła
Moduł XII
Przykładowe tematy zadań obliczeniowych i opisowych: Pompy ciepła
Moduł XIII
Przykładowe tematy zadań: Słoneczne systemy grzewcze
Moduł XIV
Poprawne odpowiedzi do zadań: Słoneczne systemy grzewcze
Moduł XV
Przykładowe tematy zadań obliczeniowych i opisowych: Słoneczne systemy grzewcze
Moduł XVI
Przykładowe tematy zadań: Kotły i piece na biomasę.
Moduł XVII
Poprawne odpowiedzi do zadań: Kotły i piece na biomasę
Moduł XVIII
Przykładowe tematy zadań obliczeniowych i opisowych: Kotły i piece na biomasę
Moduł XIX
Przykładowe zadania opisowe do egzaminu, wspólne dla wszystkich specjalizacji