Konferencja borówkowa 2019 - współpraca
- Wydawnictwo: Hortus Media
-
Dostępność:
Wysyłka w 12 godzin
- Autor: praca zbiorowa
- Wydawca, rok wydania: Hortus Media, 2019
- Liczba stron : 220
- Oprawa i wymiary: miękka, 170 x 240 mm
- ISBN: 978-83-949145-2-3
- egz.
- 47,90 zł
Gdy wybierałem motyw przewodni tegorocznej Międzynarodowej Konferencji Borówkowej, nie spodziewałem się, że WSPÓŁPRACA okaże się tak potrzebnym i wielowątkowym tematem. Świadczyć może o tym chociażby lektura wstępów do tej publikacji, w których poruszane są tak różne i zarazem bardzo ważne aspekty współpracy. Ja jednak chciałbym pokazać, że to właśnie WSPÓŁPRACA jest kluczem do sukcesu każdego niemal przedsięwzięcia. Niezbitym tego dowodem jesteście Państwo, którzy uczestniczycie w tegorocznej Konferencji Borówkowej, a to że się ona odbywa, jest też swego rodzaju przejawem WSPÓŁPRACY.
WSPÓŁPRACA jest nieodzownym elementem sprawnego funkcjonowania każdego gospodarstwa, także borówkowego. Popatrzmy chociażby pod kątem zbiorów. Zazwyczaj są one prowadzone w grupach zarządzanych przez brygadzistów. Ci zaś muszą współpracować zarówno z właścicielem plantacji, jak i z podległymi im zbieraczami. Jeśli wypracowane zostaną dobre partnerskie relacje, zbiory przebiegać będą sprawnie, a z efektów będą zadowoleni wszyscy w tym uczestniczący. Zbiór owoców to najbardziej absorbujący etap produkcji borówki, wymagający czasu, odpowiedniej liczby pracowników, dobrej organizacji i zapewnienia oraz koordynacji zbytu. W tych elementach konieczna jest WSPÓŁPRACA z różnymi podmiotami - dostawcami środków produkcji, odbiorcami owoców, firmami spedycyjnymi. Wiele kontaktów, które pomagają to wszystko zorganizować, nawiązuje się właśnie podczas Konferencji Borówkowej.
Dzięki WSPÓŁPRACY udaje się tworzyć partnerskie relacje z odbiorcami owoców, a to dla zapewniania zbytu jest bardzo ważne. Dobrym tego przykładem jest działalność Polish Berry Cooperative - organizacji, która połączyła kilka i tak już dużych grup producenckich po to, by osiągnąć jeszcze więcej. A przy okazji promują pozytywny wizerunek polskich borówek na arenie międzynarodowej. Wystarczy popatrzeć choćby na to, co robią w Berlinie na największych targach owocowo-warzywnych. W tym roku pokazali borówki jako element kuchni tradycyjnej i nowoczesnej, zaprosili do WSPÓŁPRACY najlepszych kucharzy. Udowodnili, że borówki znakomicie smakują nie tylko jako świeże owoce jedzone solo, ale mogą stanowić świetne uzupełnienie, a z czasem staną się niezbędnym składnikiem wielu smacznych dań. Myślę, że w ten sposób zainspirowali wielu miłośników borówek, ale też wskazali na nieodkryte dotąd możliwości wykorzystania niebieskich jagód.
Trzy lata temu zaprosiliśmy na Konferencję Borówkową, w roli prelegenta, Macieja Dolatę - kreatora marek i stratega biznesu. W swoim wykładzie mówił o winach, ich promocji, celebracji każdego nowego sezonu, ale też o... jajkach. Na ich przykładzie pokazał, że im więcej konsumenci wiedzą o produkcie, tym świadomiej dokonują wyboru. Tamten wykład okazał się inspiracją i pretekstem do niezmiernie ważnego dla całej naszej branży kroku w przód - powstania Fundacji Promocji Polskiej Borówki oraz realizacji późniejszych działań związanych z promocją naszych borówek. Z roku na rok coraz huczniej i szerzej celebrujemy rozpoczęcie polskiego borówkowego sezonu -1 lipca w Dzień Polskiej Borówki. Tego wszystkiego nie byłoby bez WSPÓŁPRACY. Nie byłoby też samej Konferencji Borówkowej. W tym miejscu dziękuję wszystkim (lista zasłużonych jest zbyt długa, by można było ją tu zamieścić), którzy przyczyniają się do realizacji konferencji w kolejnych latach. Dziękuję jednak przede wszystkim Warn, którzy bierzecie w niej udział - bez Was nie byłoby sensu organizować tego wydarzenia, uznawanego za najważniejsze w borówkowej branży!
Mariusz Podymniak
Szanowni Państwo!
Spotykamy się na VII Konferencji Borówkowej. Jesteśmy europejskim potentatem w produkcji tych owoców. Jednak nieustannie rośnie konkurencja na tym rynku. Nasz poziom produkcji porównywalny jest z osiągnięciami Hiszpanii, ale zwiększa się też skala produkcji w Niemczech czy na Ukrainie. Podobnie zmienia się sytuacja na rynkach światowych. Najwięksi producenci - USA i Chiny - kierują swoje plony głównie na rynek wewnętrzny. Na rynki światowe coraz więcej owoców wprowadzają jednak kraje Ameryki Południowej. Wzrasta produkcja w Peru, Chile i Argentynie.
VII Konferencja Borówkowa ma w swoim programie m.in. temat poświęcony wyzwaniom rynkowym. To niezwykle istotne zagadnienie. Musimy pamiętać, że krzewy borówki wchodzą w owocowanie w 3. roku po posadzeniu, a pełnię owocowania osiągają po 7 latach. Tymczasem sytuacja na europejskich i światowych rynkach jest bardzo dynamiczna. Polska ponad 80 procent swojej produkcji eksportuje. Dlatego tak ważne jest rozeznanie na tym rynku. Ważne są zmiany zachodzące wśród państw będących eksporterami, zmiany w gustach i przyzwyczajeniach konsumentów, ale także zmiany w technice i technologii, które pozwalają obniżać koszty. Z pewnością istotnym tematem będzie także kwestia związana z brexitem, gdyż największym importerem naszej borówki jest Wielka Brytania.
Wysoka jakość naszych owoców wynika m.in. ze stosowania ręcznego zbioru. Wprowadziliśmy rozwiązania prawne dotyczące zatrudniania cudzoziemców, które służą zapewnieniu rąk do pracy. Tych rąk brakuje jednak również w innych krajach i to z pewnością nie będzie łatwym problemem do rozwiązania.
Jestem przekonany, że świadomość tych wszystkich aspektów pozwoli na szeroką dyskusję podczas Konferencji i poszukiwanie propozycji realnych rozwiązań przeciwdziałających zagrożeniom. Wprowadziliśmy nowe rozwiązania prawne dotyczące spółdzielni rolników. To również propozycja dla plantatorów. Mamy bardzo chlubne tradycje tworzenia jednych z pierwszych rolniczych spółdzielni w Europie. Czas wrócić do tych korzeni, bo w moim przekonaniu działanie w pojedynkę będzie coraz trudniejsze lub w niektórych przypadkach wręcz niemożliwe. Konkurencja na rynkach wymaga wspólnej pracy i szukania maksymalnych oszczędności po stronie kosztów oraz wzrostu efektywności poprzez partycypację w zyskach, w skupie i w handlu.
Uczestnikom VII Konferencji Borówkowej życzę owocnych i konstruktywnych dyskusji, które doprowadzą do wypracowania najkorzystniejszych rozwiązań.
Jan Krzysztof Ardanowski Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Spis treści
Wstęp
Problem zachwaszczenia na plantacjach borówki
Zamieranie pędów borówki wysokiej - przyczyny i możliwości zwalczania
Ochrona borówki wysokiej przed chorobami grzybowymi, w kontekście wymagań importerów
Analiza kosztów produkcji borówki wysokiej, na podstawie 20-letnich doświadczeń plantatora
Maszynowy zbiór borówki w USA. Bieżące możliwości, z zapewnieniem jakości owoców deserowych
Badania uszkodzeń owoców ze zbioru kombajnowego oraz rozwój technik ich wykrywania w procesie przygotowania owoców do sprzedaży
Z miłości do ziemi
Żywienie borówki wysokiej w warunkach zmieniającego się klimatu
Woda i jej znaczenie w nawożeniu borówki wysokiej
Dobór odmian borówki na plantacje a wymagania współczesnego rynku
Wpływ cięcia na jakość owoców borówki. Czy wszystkie odmiany tniemy tak samo?
Szara pleśń - groźny patogen borówki wysokiej
Potencjalna przyszłość borówkowego rynku w Europie i na świecie
Sukces kampanii „Lato z borówkami". Trendy i plany promocji 2019
Produkcja borówek w Chinach
Ukraina - nowy gracz na europejskim rynku borówki.
Stan obecny i perspektywy na przyszłość
Czego możemy się nauczyć od plantatorów borówki w Republice Południowej Afryki
Nawadnianie - sztuka przetrwania