Hortiterapia
- Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
-
Dostępność:
Nakład wyczerpany
- Autor: praca zbiorowa
- Wydawca, rok wydania: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2014
- Liczba stron : 170
- Oprawa i wymiary: miękka, 170 x 240 mm
- ISBN: 978-83-7299-912-2
Hortiterapia, zwana również terapią ogrodniczą, to jedna z form terapii wspomagających tradycyjne metody rehabilitacji, przeznaczona dla ściśle określonych grup pacjentów ze zdiagnozowanymi zaburzeniami oraz problemami zdrowotnymi.
Hortiterapia, zwana również terapią ogrodniczą, to jedna z form terapii wspomagających tradycyjne metody rehabilitacji, przeznaczona dla ściśle określonych grup pacjentów ze zdiagnozowanymi zaburzeniami oraz problemami zdrowotnymi. W Polsce hortiterapia to bardzo nowa terapia, nie do końca poznana, przez lekarzy niedoceniana i nieuznawana. W terapii tej wykorzystuje się rośliny do poprawy zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka przez pracę w ogrodzie. Terapia ta od ogrodnictwa amatorskiego różni się tym, że jest prowadzona przez terapeutów w wyspecjalizowanych instytucjach przystosowanych do tego celu. Terapia ogrodnicza w różnych krajach jest prowadzona z osobami z takimi schorzeniami, jak: psychiczne, umysłowe, fizyczne, sensoryczne, geriatryczne, uzależnienie od alkoholu, narkotyków oraz wykluczenie społeczne.
W Polsce powstają placówki zajmujące się prowadzeniem zajęć terapeutycznych. Zajęcia takie są prowadzone w ramach warsztatów terapii zajęciowej, w domach opieki społecznej, ośrodkach dla osób uzależnionych, przedszkolach, gospodarstwach agroturystycznych, ogrodach botanicznych. Zajęcia muszą być przygotowane zgodnie z potrzebami oraz możliwościami pacjentów.
Ogrodoterapię możemy podzielić na terapię czynną lub bierną. Bierna terapia ogrodnicza polega na przebywaniu w ogrodzie, na spacerowaniu, obserwacji, dotykaniu roślin, a przede wszystkim pobudzaniu zmysłów bodźcami jakie dostarczają rośliny, dzięki czemu pacjent się wycisza, następuje obniżenie napięcia. Wykorzystując w tej terapii rośliny, możemy stymulować wszystkie pięć zmysłów: dotyk, wzrok, słuch, zapach i smak. W ramach hortiterapii czynnej natomiast są prowadzone różne zajęcia w ogrodzie (przygotowanie podłoża, siew nasion, pikowanie rozsady, sadzenie roślin i cebul, pielenie chwastów, podlewanie, cięcie pielęgnacyjne, zbiory kwiatów na suche bukiety, owoców i warzyw, grabienie liści, koszenie trawnika) oraz w szklarni, ogrodzie zimowym, oranżerii (siew nasion, pikowanie, podlewanie, pielęgnacja i przesadzane roślin doniczkowych, rozmnażanie wegetatywne roślin). Zajęcia można również przeprowadzić w specjalnych pracowniach, np. florystycznej - wykonywanie dekoracji roślinnych: kolaży, bukietów, stroików okolicznościowych, wieńców.
Na podstawie dostępnej literatury oraz badań można zaobserwować, że hortiterapia wpływa na polepszenie sprawności fizycznej oraz koordynacji ruchowo-manualnej, szczególnie u dzieci. Obniża ciśnienie krwi, stymuluje i wyostrza wszystkie zmysły, które są uruchamiane w otoczeniu przyrody. Oglądanie, dotykanie roślin poprawia nastrój, redukuje stres i napięcie, obniża depresję. Znajomość uprawy kwiatów, warzyw, owoców zwiększa świadomość własnej wartości i pewności siebie, zwiększa poczucie odpowiedzialności, przydatności i spełnienia. Przebywanie w ogrodzie polepsza koncentrację i pamięć, zwiększa samodzielność, niezależność oraz zdolność rozwiązywania problemów. Praca w ogrodzie uczy dokładności, cierpliwości i kreatywności oraz poszerza umiejętności i wiedzę o otaczającej przyrodzie. Uczy również planowania pracy i jej poszczególnych etapów. Praca w zespole zwiększa zaufanie do innych ludzi, podnosi zdolności pracy w grupie oraz komunikacji z innymi osobami i nawiązywania więzi międzyludzkich.
Mam nadzieję, że ta publikacja przybliży Czytelnikom zagadnienia dotyczące ogrodoterapii. Pokaże, jakie nieocenione zalety mają rośliny. Grono specjalistów podzieliło się swoją wiedzą, która może się przydać osobom zajmującym się terapią zajęciową w ośrodkach terapeutycznych, a także opiekunom osób niepełnosprawnych. Tematy zawarte w monografii dobrano w ten sposób, aby w Polsce wzrosło zainteresowanie ogrodolecznictwem. Kolejne tego typu publikacje oraz wyniki następnych badań nad tą problematyką wpłyną być może na przekonanie lekarzy o terapeutycznym znaczeniu tej metody we wspomaganiu rehabilitacji osób chorych. W ośrodkach terapeutycznych zostanie przeszkolony personel lub do prowadzenia zajęć będą przyjmowani wykwalifikowani specjaliści z zakresu hortiterapii. Tematy zawarte w monografii dotyczą: ogrodów terapeutycznych, roślin doniczkowych w hortiterapii, elementów hortiterapii w terenach zurbanizowanych przeznaczonych dla młodych ludzi, znaczenia barwy w hortiterapii, hortiterapii w warsztatach terapii zajęciowej, roślin ozdobnych w ogrodach dla niewidomych, warsztatów terapeutycznych w Środowiskowym Domu Samopomocy w Marcinkowie, terapeutycznego oddziaływania roślin warzywnych i ziół, zielonych placów zabaw w hortiterapii oraz ogrodoterapii w pracy z dziećmi.
Monografia zawiera dziesięć prac. Autorzy reprezentują polskie ośrodki naukowe z dziedziny ogrodnictwa oraz architektury krajobrazu. Serdecznie dziękuję recenzentom oraz wszystkim autorom artykułów za uczestnictwo w projekcie „Hortiterapia".
Spis treści
Znaczenie oraz wykorzystanie roślin warzywnych i ziół w terapii
Zielony plac zabaw w hortiterapii
Rośliny doniczkowe w hortiterapii
Ogrodoterapia w pracy z dziećmi
Barwa w hortiterapii
Hortiterapia w warsztatach terapii zajęciowej
Rośliny do ogrodów terapeutycznych
Warsztaty terapeutyczne w Środowiskowym Domu Samopomocy w Marcinkowie
Rośliny ozdobne w ogrodach dla niewidomych
Elementy hortiterapii w terenach zurbanizowanych przeznaczone dla młodych ludzi