Rola logistyki w polskim sektorze żywnościowym
- Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
-
Dostępność:
Wysyłka w 12 godzin
- Autor: praca zbiorowa
- Wydawca, rok wydania: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2020
- Liczba stron : 130
- Oprawa i wymiary: miękka, 165 x 235 mm
- ISBN: 978-83-8100-263-9
- egz.
- 41,90 zł
Współczesna gospodarka wykazuje szereg cech, które sprawiają, że tradycyjnie pojmowane przedsiębiorstwa produkcyjne nie byłyby w stanie realizować swoich funkcji bez posiadania własnych działów lub bez korzystania z wyspecjalizowanych przedsiębiorstw zapewniających kompleksową obsługę przepływu surowców, półproduktów i wyrobów gotowych. Do najważniejszych cech należą: ciągłe oddalanie się zarówno w czasie, jak i w przestrzeni procesów produkcji i konsumpcji, umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstw oraz wymuszona nasilającą się konkurencją koncentracja i specjalizacja w działalności gospodarczej. Wszystko to sprawia, że dalece niewystarczające stało się zapewnienie przemieszczania się towarów będącego istotą działalności transportowej. Konieczne stało się również organizowanie usług transportowych, magazynowanie, zarządzanie zapasami, a także kompletowanie i uszlachetnianie towarów składające się na logistykę.
Sprawne i efektywne wykonywanie funkcji logistyki szczególnego znaczenia nabrało w sektorze żywnościowym. Decydują o tym: specyfika tego sektora go-spodarki oraz jego znaczenie ekonomiczne i społeczne. Specyfika ta wyraża się przede wszystkim w nietrwałości surowców i wielu przetworów spożywczych, co w połączeniu z koniecznością spełnienia wysokich standardów zdrowotnych i jakościowych stanowi dla tego sektora duże wyzwanie, a także w tym, że działalność tego sektora polega na współpracy kilku oddalonych od siebie ogniw, między którymi następuje ciągły przepływ towarów.
Zasadniczymi członami sektora żywnościowego są rolnictwo i przetwórstwo żywności. Podstawowym ich zadaniem jest zapewnienie samowystarczalności żywnościowej kraju. Rolnictwo zagospodarowuje ponad połowę całkowitej powierzchni Polski, zaś wartość produkcji przemysłu spożywczego stanowi ponad 20% produkcji przetwórstwa przemysłowego i 13% wartości produkcji globalnej całej gospodarki. Produkty spożywcze są ważną częścią wymiany handlowej naszego kraju. W 2018 r. przyniosły one 43,7 mld zł dodatniego salda tej wymiany i stanowiły 13,3% całego polskiego eksportu.
Wzrost złożoności i długości łańcuchów dostaw zawsze, a w sektorze żywnościowym w szczególności, powoduje wzrost ryzyka. Szeroki zakres działań logistycznych sprawia, że pojawia się wiele zagrożeń, które mogą spowodować nie-terminowość dostaw i niespełnienie norm jakościowych, a przez to nawet utratę towaru. W tej sytuacji pojawia się potrzeba opracowania i stosowania odpowiedniej strategii zarządzania ryzykiem. Pozwala ona na zidentyfikowanie obszarów, w których prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych zdarzeń i rozmiary ich skutków są największe. Dzięki temu zarządzający mogą swą uwagę skupić na tych obszarach i ograniczyć ryzyko.
Z powyższego wynika, że istnieją złożone powiązania czterech elementów: sektora żywnościowego, logistyki, ryzyka i umiędzynarodowienia sektora, jako czynnika wzmacniającego i komplikującego te powiązania. Zwykle problematyka dotycząca każdego z tych elementów jest przedmiotem oddzielnego opracowania. Autorzy tej monografii postanowili w jednej pracy przedstawić te elementy we wzajemnym powiązaniu. Powiązania te, w uproszczeniu, występują w następującym porządku: sektor żywnościowy ze względu na swoją specyfikę i osiągnięty etap rozwoju praktycznie nie jest w stanie funkcjonować bez korzystania z usług logistycznych, które z kolei generują różne ryzyka. Umiędzynarodowienie sektora zaś jest czynnikiem, który z jednej strony usługi logistyczne czyni jeszcze bardziej niezbędnymi, a z drugiej strony jest źródłem dodatkowych ryzyk. Autorzy zdają sobie sprawę, że podjęcie interdyscyplinarnej problematyki może powodować, iż przedstawione zagadnienia dotyczących poszczególnych obszarów wiedzy mogą wydać się nazbyt uproszczone lub niepełne. Uznali jednak, że choćby potencjalne korzyści z przedstawienia w jednym opracowaniu tych zagadnień we wzajemnym powiązaniu, uzasadniają zgodę na narażenie się na to zagrożenie.
Monografia powinna być przydatna menedżerom pracującym w różnych ogniwach sektora żywnościowego, a także studentom zarządzania, ekonomii, logistyki, technologii żywności, rolnictwa i kierunków pokrewnych.
Mirosław Gornowicz
Spis treści
Rozdział 1
Charakterystyka polskiego sektora żywnościowego
Pojęcie sektora żywnościowego
Produkcja i konsumpcja żywności w Polsce
Produkcja żywności
Konsumpcja żywności
Polski sektor żywnościowy na tle Unii Europejskiej
Produkcja żywności w Polsce na tle Unii Europejskiej
Konkurencyjność polskich produktów żywnościowych w UE
Bibliografia
Rozdział 2
Internacjonalizacja polskiego sektora żywnościowego w kontekście logistyki międzynarodowej
Globalizacja relacji i procesów gospodarczych
Logistyka w procesie umiędzynarodowienia sektora żywnościowego
Bilans polskiego handlu zagranicznego żywnością wiatach 2004-2018
Struktura geograficzna polskiego handlu zagranicznego żywnością
Branżowa charakterystyka internacjonalizacji sektora rolno-spożywczego
Bibliografia
Rozdział 3
Charakterystyka usług logistycznych
Pojęcie i cechy usługi logistycznej
Ewolucja usług logistycznych 58
Ocena stanu sektora TSL w Polsce w latach 2012-2018 65
Przewidywane trendy technologiczne i innowacje w TSL i ich implikacje dla rynku żywności
Rozdział 4
Transport drogowy w obsłudze sektora żywnościowego w Polsce
Transport drogowy a sektor spożywczy - wprowadzenie w problematykę
Formalno-prawne warunki świadczenia usług w drogowym transporcie żywności
Środki transportu drogowego w obsłudze sektora żywnościowego
Znaczenie transportu drogowego w sektorze spożywczym w Polsce - jakość, bezpieczeństwo i przykłady dobrych praktyk
Rozdział 5
Ryzyko w działalności przedsiębiorstw logistycznych sektora żywnościowego
Istota i kategorie ryzyka w łańcuchu dostaw
Charakterystyka procesu zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw
Studium przypadku - przykład identyfikacji i oceny ryzyka w łańcuchu dostaw
Opis przykładu
Konstrukcja mapy ryzyka
Opracowanie i analiza mapy ryzyka